Wiedgutmachungsfietspad

Lang geleden toen ik mijn nek in huis nog niet brak over sneeuwlaarzen, plastic glijschijven, Skylanders en Teletubbies, fietsten Vinexmannetje en ik op zonnige dagen weleens westwaarts de stad uit. De fietsroute naar Vleuten lag immer gerade aus langs het treinspoor en weilanden vol koeien. 


 

Toen kwamen de slopers, de bulldozers, de kettingzagen en de asfaltplakkers. De oude bomen aan de Hof Ter Weydeweg veranderden in planken. De oude Vleutensebrug over het Amsterdam Rijnkanaal verdween op de schroothoop en de rechtstreekse fietsroute naar de Stad langs het spoor werd gewoonweg opgeheven. 

Vanaf toen mochten fietsers uit Vleuten en Terwijde over een doorgaans aardedonker blubberpad langs het Informatiecentrum Leidsche Rijn, via een giga omrijbocht naar de nieuwe Gele Brug pedaleren. Zo dichtbij en toch zo ver weg.

Ook deze route is onlangs opgeheven. Fietsers moeten nu over de flauwverlichte Grauwaartsingel, via de Rotonde des Dood naar de Gele Brug. Ten opzichte van de oorspronkelijke situatie rijden ze na jaren modder happen en knikndumperduiken anno 2013 900 meter om. Dat is bijna 2 kilometer per dag.  

Het herstellen van de oude, kortere en bovenal veiligere fietsroute zou 1 miljoen euro kosten. Geld dat er niet schijnt te zijn. Bovendien gaat het gerucht dat ook hier centraalstationperrontrappenkiller Corio, je-MOET-straks-langs-onze-winkels-fietsen, een en ander dwarsboomt.

In maart 2011 legde Rijkswaterstaat voor 35 miljoen euro aan tijdelijk asfalt bij de A2 neer omdat de opening van de Leidsche Rijn Landtunnel vertraging had opgelopen. Het argument: De economische schade als gevolg van files zou groter zijn dan 35 miljoen euro. Een jaartje later ging de tunnel alsnog open en werd het asfalt weer opgeruimd. 

Vinexmannetje legt samen met honderden andere diehards vijf dagen per week, 3000 fietskilometers per jaar af van Terwijde naar het Centrum van Utrecht. Hiervoor ontvangt hij een kilometervergoeding van 0,19 cent.

Het omfietsen kost zijn werkgever dik 90 euro per jaar. Het omfietsten kost Vinexmannetje 

 24 uur aan tijd per jaar. Zíjn economische schade loopt in de honderden euro’s op jaarbasis.

Fietsers hebben geen dure openbare parkeerplaatsen nodig in de stad, stoten geen fijnstof uit en zijn doorgaans gezonder. Ze zijn in alle opzichten een stuk goedkoper dan 

dampende automobilisten.

Al met al lijkt mij 1 miljoen euro voor een  blijvende fietssnelweg strak langs het spoor en die bovendien het toekomstige station Leidsche Rijn Centrum ontsluit, een koopje en een mooi gebaar naar alle Vinexfietsers die al jaren afzien; een Wiedergutmachungsfietspad.

 

Reactie schrijven

Berichten: 0