100% garantie op succes


Zit je even niet op te letten, zit Vinexzoon 1 opeens in groep acht. De eind Cito-toets is pas in april 2015 wanneer de inschrijving voor de middelbare school al een feit is. Zijn voorlopige,  maar eigenlijk onwrikbare schooladvies heeft hij voor de zomervakantie al gehad.

Het leerlingvolgsysteem, ook van het CITO, met toetsresultaten over meerdere jaren is tegenwoordig leidend in Utrecht. Hij moet nog een jaar naar school, maar de race is eigenlijk al gelopen.

 

‘Leuk’ is niet het woord wat mij te binnen schiet als ik terugdenk aan mijn schooltijd op het Christelijk Lyceum te Veenendaal. Ik herinner me bergen huiswerk, overspannen leraren  ‘nu is de boot aan’ op sandalen en nachtmerries over paralellogrammen.  En toch ben ik blij dat ik het heb mogen doen. Ik weet nog steeds het verschil tussen een  stalactiet en een stalagmiet. De een hangt, de ander niet. 


Vertrouwen

Ik ging naar een havo-vwo brugklas en haalde in zes jaar een VWO-diploma. De leraar op de basisschool had vertrouwen in mij toen hij mij daarheen zond.  Ook al gaf mijn matige Cito-resultaat daar geen grond voor De leraren van het CLV haalden bij mij eruit wat er blijkbaar wel in zat


27 jaar later zitten wij met de juf aan tafel met de Cito-resultaten uit het leerlingvolgsysteem, een drempeltest hebben we het over de POVO-procedure. Mijn kind is gereduceerd tot twee A4tjes met gekleurde balkjes met cijfertjes en lettertjes.

Helaas, zo legt de juf uit, waren al die die prachtige A en A+jes uit groep zes en zeven eigenlijk toch geenA’tjes. Begin dit jaar paste het Cito haar normen aan, omdat de toetsen de afgelopen jaren ‘te goed’ werden gemaak. Leerlingen die volgend jaar schooljaar in Utrecht naar de middelbare school worden al op deze nieuwe norm ‘afgerekend’. Ver in de tweede helft van de wedstrijd, veranderen de spelregels.


Juffeninstinct

De juf zuchtte, ze móest haar schooladvies met de afgewaardeerde cijfers onderbouwen,  ook al zei haar juffeninstinct wat anders.  Ook de schooldirectie stelt grote vraagtekens bij de gang van zaken. Honderden kinderen krijgen in deze stad niet eens de kans om zich te bewijzen of ze net dat stapje hoger kunnen.

 

De Utrechts middelbare scholen willen alleen nog maar kinderen met 100% succes garantie, de top op elke laag. Ik dacht dat het ook de taak van een school was om kinderen te ontwikkelen en ze te stimuleren om boven zichzelf uit te stijgen. Blijkbaar had ik het mis. Misschien moet ik maar weer naar Veenendaal verhuizen.

Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    Anouk (woensdag, 17 december 2014 20:40)

    Inderdaad, het is van de gekke!
    Vanuit de politiek is dit ook helemaal niet de bedoeling. Het schooladvies van de leerkracht zou leidend moeten zijn. Dat werkt natuurlijk niet als de procedure precies voorschrijft waar dat advies aan moet voldoen... Basisscholen en ouders zouden protest moeten aantekenen!