Branding in je broekje

Deze week was er wat ophef over de branding van  Leidsche Rijn. Het gerucht ging dat de gemeente Utrecht Leidsche Rijn wil gaan ‘verkopen’ met de slogan ‘Leidsche Rijn voor iedereen bereikbaar.‘ Na het lezen van deze zin, begonnen de Eagles meteen in mijn hoofd te spelen:  ‘But you can never leave.’   Branding heeft niks met golven en water te maken. Branding is dingen door reclamemensen met bijvoorbeeld een baard èn een knotje èn een malle bril of een maatpak en een dik horloge, bepaalde eigenschappen en kenmerken laten toeschrijven zodat het object een geloofwaardige en aantrekkelijke identiteit krijgt en dus een goede uitstraling.


In het beste geval komt de werkelijk aard van het gebrande object overeen met de omschrijving. Dan is een ‘goed verhaal’. In het ergste geval niet. Dan kun je branding vertalen als ‘oppoetsen’ totdat er schone schijn ontstaat. Je kunt van alles branden. Je kunt mensen branden (denk aan popsterren als Jett Rebel en kijk vooral naar de documentaire Who the Fuck is Jett Rebel en zie hoe brandingmanagers mensen ‘maken’ en daarmee slopen), pannenlappen (Geef je keuken die nostalgische look met deze lap in boerenruit), maar ook woningbouwprojecten (Een exclusief woonplan dat allure uitstraalt zonder afstandelijk te zijn.(heb ik niet verzonnen kijk maar op www.woneninallure.nl, ik wou dat ik het verzonnen  want huil)).


Nicotinepauze


Later in de week begreep ik van een wethouder met veel weinig haar tijdens een nicotinepauze na een Raadsinformatieavond over de branding van Leidsche Rijn, dat ‘Leidsche Rijn voor iedereen Bereikbaar’ niet  als slogan bedoeld was, maar meer als een globale omschrijving van Leidsche Rijn. Een wijk met huizen in allerlei prijscategorieën, waar bussen naar heenrijden en waar ook stoepen en wegen liggen. Op zich een adequate samenvatting.


De Vinex zou mijn Vinex niet zijn als vervolgens niet al mijn buurgenoten de slogan op sociale media hadden afgebrand. Binnen een paar dagen tijd hadden we met z’n allen heel Leidsche Rijn van een geloofwaardige identiteit voorzien, zonder dat er een duur communicatiebureau aan te pas gekomen. We hebben zelfs ons Centrum in woorden tot geloofwaardige proporties teruggebracht. Komt ‘ie:

Leidsche Rijn is een relatief prikkelarme woonomgeving, waar de gejaagde mens na een dag hard werken tot rust kan komen in een omgeving met veel groen. Ondanks haar jonge leeftijd kent het gebied inmiddels een aantal iconische plekken en gebouwen, zoals het Máximapark, het landgoed rondom Haarzuilens, de Wall, maar ook de Limes bij het Castellum Hoge Woerd en de Ridderhofstad den Engh. 



Het Centrum van Leidsche Rijn zal straks de derde dorpskern vormen in het gebied, in haar omvang passend bij de bescheidenheid van haar bewoners en een dorps karakter hebben. Gooi straks een jeu de boules bal op het Haarplein en drink een biertje op een terrasje op het gemoedelijke Meernse Hof. Of kom gezellig een avond bingo spelen in het Dorpshuis (de voormalige Schouwburg Xl) aan de Vleutenlaan. ‘Leidsche Rijn, daar waar de mannen nog glad geschoren en hipsters niet te vinden zijn.’ Ik zeg: branding in je broekje.

Reactie schrijven

Commentaren: 0